1. מהו כופר
תשלום כופר כספי ע"י נאשם בעבירות מס, מהווה חלופה להליך פלילי ומשחרר את הנאשם (משלם הכופר) מאחריות פלילית למעשה העבירה.
את הבקשה לכופר מגישים ליחידה החוקרת אשר מעבירה את הבקשה לוועדת הכופר בצירוף המלצתה.
את ההחלטה באם לקבל או לדחות את הבקשה , מקבלת ועדת הכופר.
2. החוק
א. סעיפים 215-220 לפקודת מס הכנסה מכילים את ההוראות העונשיות של הפקודה וקובעים עונשים של מאסר וקנסות בגין עבירות על הוראות הפקודה, לרבות –
- אי הודעה על הקמת עסק ותחילת פעילות עסקית.
- אי קיום דרישות שונות של הפקודה.
- תקיפה או הפרעה לפקידי המס בעת מילוי תפקידם.
- ייצוג בפני רשויות המס שלא כדין.
- השמטת ההכנסות בדוח השנתי.
- העברת נכסים לאחר בכוונה למנוע גביית מס.
- אי ניכוי מס במקור.
- אי העברת מס במקור לאחר שנוכה.
- העלמת הכנסות במרמה או במזיד, או עזרה למבצע העבירה.
- תשלום קנס או כופר שהוטל על אחר.
ב. סעיף 221 לפקודה מאפשר לנציב מס הכנסה, בהסכמת האדם שהורשע בעבירה לפי הסעיפים הנ"ל, להחליף את העונש המוטל באותם סעיפים בכופר כסף, אך בסכום שלא יעלה על פי שניים מהקנס הגבוה ביותר שמותר להטיל על אותו אדם בגין ביצוע אותה עבירה.
כאשר משתמש הנציב בסמכותו הנ"ל, ייפסק כל הליך נגד אותו אדם על אותה עבירה, ואם הוא עצור על אותה עבירה – ישוחרר.
המרת אישום בעבירה בכופר-כסף, יכול להיעשות הן לפני הגשת כתב אישום והן לאחריו.
א. אם הומרו החשדות בכופר לפני הגשת כתב אישום, יימנע תשלום הסכום שנקבע בכופר את הגשת כתב אישום בשלב מאוחר יותר.
ב. הוחלט להמיר אישום בעבירה בכופר לאחר הגשת כתב אישום, יעוכבו במקביל הליכי האישום.
סמכות העיכוב נתונה ליועץ המשפטי על פי דיני העונשין הכלליים, ועל כן לא יומר אישום בכופר לפני שאושר עיכוב ההליכים על ידי היועץ המשפטי או בא כוחו.
סעיפים דומים קיימים בכל חוקי המס – בחוק מע"מ, בפקודת המכס, בחוק מס קניה ובחוק מיסוי מקרקעין.
3. שיקולים בעד הטלת כופר כסף (*)
א. קלות העבירה, ההיקף הכספי של העבירה קטן יחסית, מידת האשם של העבריין ופסיקת בית המשפט במקרים דומים.
ב. מידת מעורבותו ויוזמתו של העבריין בביצוע העבירה (עבריין עיקרי מול עבריין נגרר).
ג. מצב אישי של העבריין – גיל מבוגר, מחלה קשה או נכות, אסון אישי וכיוצא באלה.
ד. מצבם של בני משפחה התלויים בעבריין.
ה. העניין הציבורי בהבאת העבריין לדין – כאשר הנזק מניהול המשפט יעלה על התועלת שבו, העומס על מערכת המשפט ומשקל ההרתעה.
ו. הסרת המעשה ו/או המחדל העברייני בדרך של תשלום המס, תיקוני דוחות וכדומה.
ז. במקרים חריגים יילקחו בחשבון גם שיקולים אלו:
- היותו של העבריין נכה צה"ל ובעל רקע בטחוני אחר או תרומתו לציבור.
- מידת שיתוף הפעולה של העבריין במהלך חקירה.
- חלוף זמן קיצוני באם העיכובים לא נגרמו על ידי העבריין.
(*) יובהר, כי רשימה זו מסייעת בגיבוש שיקול הדעת המנהלי, אך היא אינה רשימה סגורה ואין היא כוללת את כל השיקולים האפשריים ואין בה כדי ללמד על משקלו של כל קריטריון או הכרחיותו ואין בה כדי להצביע על עדיפותו של שיקול אחד על פני משנהו.
4. שיקולים נגד הטלת כופר כסף
א. עבריין מועד – הרשעות קודמות, עבירה חוזרת, הוטל כופר בעבר.
ב. חומרת העבירה, ההיקף הכספי של העבירה גדול יחסית, משך ביצועה ואי הסרת המחדל.
ג. עבירה של מייצג במסגרת תפקידו כמייצג.
ד. גורם ההרתעה בענפים מסוימים (ענפים שהעבירות בהם הפכו ל"מכת מדינה").
ה. עבירה בתחום שיש בו חובת אמון או נאמנות.
ו. מקום שבו, בנוסף לעבירה בתחום המס, נעברו עבירות לפי חוק העונשין, התשל"ז-1977 או לפי כל דין אחר.
ז. הוצע לעבריין לשלם כופר כסף בעבר והוא סירב לשמו.
חברים, הלוואי שלא נגיע למצב, אך טוב לדעת שהאפשרות קיימת. יש לקחת בחשבון כי כופר חוסך זמן, עלויות משפטיות, פרסום מביך, כאבי בטן וחרדות.
אנא הקפידו !
אנו מאחלים לכם קריאה מועילה ואנחנו לשירותכם להסברים והבהרות.
אין להעתיק/להפיץ/לפרסם מאמר זה כולו או חלקו ללא אישור מראש ובכתב ממשרד רואי חשבון בני גאון.

